dinsdag 10 mei 2011

Week 4 eindelijk die Spaanse warmte!

We zitten nu op de camping bij de plaats El Rocio. Deze plaats is bekend om zijn jaarlijkse bedevaart rondom Pinksteren. Dan komen er van heinde en verre mensen hier naar toe, om een wonder te gedenken. De mannen vechten om het beeld van de heilige te mogen dragen en de vrouwen lopen in klederdracht.
Het zal een enorm spektakel zijn.
In  de kerk keek een groep kinderen ons met open mond aan. Misschien hopend op een wonder, ik moet zeggen dat Hessel na zijn bezoek aan Roccia in de vakantiestemming is beland, wie weet.....

Maandag kwamen we hier aan, we hebben nu al 3 x verlengt om langer te blijven.
Er is zoveel te doen hier en het weer is zo heerlijk zomers, we genieten enorm.

Een wandeling naar het dorp bracht bij ons wat verwarring, de wegen zijn  hier van zand. De een zegt vanwege de paarden en de ander geeft de katholieken de schuld. Na een enorme regenbui die wij net gemist hebben was het voor ons met de karren er redelijk door heen te komen. Het is wel een authentiek effect zo’n wit dorp gehuld in zand.

Gisteren zijn we naar een om ons heen gelegen natuurpark gegaan. Voor ons een ervaring apart want er waren routes aangelegd en dat was eigenlijk 1 houten brug door het gebied heen. Er waren allemaal uitkijkposten om bijzondere vogels te spotten. Op de heen weg zagen we vanuit de bus een knalgele vogel vliegen, Echt zo’n beest waarvan je mond open valt. Dat was dan ook gelijk het hoogtepunt, we zagen later dat het om een bijeneter ging.
Jacco zag  op de route nog hoe een grote roofvogel een ooievaarsnest aanviel, die miste ik net…Zo gaat dat met vogels spotten. Verder geen zwijnen en herten.
Aan het einde van de wandeling begonnen H&M te mopperen, waarschijnlijk was de trilling van de planken wat te heftig om dat1,5 uur te verdragen, maar voor ons was het een heerlijke ervaring.

Vandaag is Jacco mee met een heel stoer busje het natuur gebied in, ik hoop dat hij veel beesten ziet.
We zien hier vaak van die enorme roofvogels overvliegen, formaat deur.

Jacco kwam opgewekt terug van zijn trip, het was zo overweldigend dat hij voorlopig genoeg vogels gezien heeft. Van de purper reiger tot de ibis, van eend tot mus, van hert tot dam hert. Niet een maar wel 20 van die joekels van roofvogels in de lucht. Een echte vogelaar die ook in de bus zat heeft wel 15 voor hem nieuw gespotte soorten genoteerd dat zegt wel wat. Wel heel leuk om zo iemand bij je te hebben want zulke types weten er zoveel van. Dat is voor een dagje erg leuk.
Hij had nog een mooie fossiel van een giga schelp voor me meegenomen. Die mogen jullie thuis bewonderen.

Ik ben vanmiddag nog even op de fiets El Rocia gegaan, heb gelijk mijn work out weer gehad, want fietsen in rul zand valt niet mee. Ik moest grinniken om mijn eigen slip sporen die ik later terug zag. T’zal er bijzonder uit hebben gezien.
Ik heb nog lekker vers brood weten te scoren, kunnen we vanavond gezellig aan de kebab.

Dieneke en Marianne: ik kom hier zoveel prachtige en originele flamenco jurken tegen, echt geweldig, zo kleurrijk. Zo over de top en lekker!
Helaas, moeten we dan wel een nulletje aan het budget toevoegen, de haarkammen zijn al de helft van wat we wilden besteden. We zullen zelf weer aan de slag moeten…. Ben nog op zoek naar een Spaanse Rataplan….

Morgen gaan we naar Sevilla, ik heb er veel zin in want we zijn nu weer helemaal bijgekomen van wat we allemaal de afgelopen tijd al bezocht hebben. Sevilla schijnt heel authentiek te zijn en daar hebben we nog steeds geen genoeg van.

Ons tempo lag hoog, maar dat kwam zeker te weten door het weer. Nu het warm is doen we veel rustiger aan, lekker de barbecue aan en s’avonds tot laat buiten lezen. Daar waren we naar op zoek!
 Hessel en Mila van bed af een hemd en broekje aan, dat scheelt zoveel gedoe!
Ze vinden die warmte echt fijn, ze worden al weer lekker bruin.

Sevilla was geweldig, zo’n leuke sfeer, echt een aanrader als je eens een weekendje naar een stad toe wil. Het paleis uit 1400 was erg mooi. Alles in moorse stijl bewerkt en betegeld, ik heb Jacco nog nooit zoveel zien fotograferen. Die stijl is overdadig, maar erg mooi.
Om er binnen te komen stond er een rij buiten. Onze ervaring in Cordoba had geleerd om gewoon maar aan te sluiten. Maar we werden uit de rij gepikt, voor gelaten en mochten gratis naar binnen. Als dat geen royal behandeling is, heerlijk! Een vriendelijke suppoost bood aan om ons eventueel te helpen met sjouwen als er trappen waren. We liepen daarbinnen echt te oo-en en te ah-en, zijn er wel een paar uur zoet geweest.
Onze broodjes in de tuin gegeten. Hessel en Mila genoten er ook van. Mila is heel gelijkmatig en Hessel wat wisselvallig, maar ze waren beide super.
In de stad was er veel sfeer, dat kwam ook door een feestweek, de 2e na paas, veel vrouwen waren in flamenco dracht en er reden enorm veel koetsjes, met bellen rond. De terassen zaten bom vol en het rook naar heerlijk eten. We keken ons ogen uit en werden flink bekeken.

Zondag zijn we naar het strand gegaan. We konden op de boulevard parkeren en zo het strand oplopen. De oceaan was heerlijk. Hessel die meestal op zijn 1e stranddag wat problema’s heeft genoot nu gelijk volop van de lekkere wind. De kinderen liggen dan  op een kussen in een heerlijke schaduw van een soort tentje. Ze hebben wel wat verwennerij nodig om het uit te houden. Het water van de oceaan is heerlijk met super golven. Natuurlijk weer schelpen lopen zoeken om ooit in een kunstwerk te stoppen....
We hadden het nog druk met douchen, koken, puinruimen en alles weer inpakken. Na een week verblijf komt alles uit de kast en dat moet ook weer terug voor je kunt vertrekken. Het ruimt wel lekker op!

Maandag namen we afscheid van El Rocia, het reisdoel was Ronda. We hadden een camping in de bergen uitgezocht in Grazalema. Het gelukkige besluit om de navigatie te negeren en via een gele weg ipv een kleinere witte weg te rijden bracht ons op de eindbestemming, heel hoog met prachtige uitzichten en dieptes. Die gele weg was ons al smal genoeg.
Helaas was de camping veel te klein, we konden er niet eens naar binnen rijden, gelukkig was er ruimte om te draaien en na wat geworstel met de oploop rem van de caravan(die drukt in en rekt uit op schuintes; een apart ding), moesten we weer terug via die smalle bergweg. Uiteraard kwamen we nog een vrachtwagen tegen en dat was echt van dat schuifwerk over die smalle bergweg, gelukkig zaten wij aan de goed kant. We hebben we een camping in Ronda genomen. De navigatie stuurde ons nu dwars door het centrum van Ronda ipv de rondweg, soms is het zo lastig. zo heeft een rit van 200km bijna de hele dag geduurd.
Er is overal plek, maar we staan wel wat ingebouwd, dat is wel typisch Spaans, zullen we maar zeggen. We hebben onze verwachtingen over mooie campingplaatsen wel bij moeten stellen. Daarom gaat dat nu beter.
Vandaag een scharreldag met wassen enzo, morgen Ronda in.

aline zei

Via Willeke en FB op jullie prachtige reisblog gekomen. Wat een belevenis en mooie verhalen.Diep respect voor jullie. Geen last van de aardbevingen hoop ik.
Jullie gaan nog naar Granada heb ik begrepen. Prachtige stad en zo ook het Alahambra!!
Nog heel veel reisplezier en mooie verhalen.Groetjes Aline